Terugblik: startups testen innovaties op Bevrijdingsfestival Overijssel
Wil je een innovatie succesvol op de markt brengen? Dan is het testen van je prototype een onmisbare stap in jouw proces. Twee startups uit Regio Zwolle kregen de kans om via Innofest hun innovatie kosteloos te testen tijdens Bevrijdingsfestival Overijssel. Innofest hielp de uitgekozen startups Shelduck en Wattage bij het maken van een test voor hun innovaties. Door een samenwerking tussen gemeente Zwolle, ZWINC. en Kennispoort Regio Zwolle kregen de startups deze unieke kans! Samen blikken we terug op dit gave traject.
Waarom is testen zo belangrijk?
Negen op de tien innovaties falen, omdat een prototype onvoldoende is getest voordat het de markt opgaat. Dit kost ondernemers een hoop tijd, geld en energie. Daarom helpt Innofest startups bij het maken van een succesvolle test en koppelt Innofest deze aan living labs. Dit zijn testlocaties die zo dicht mogelijk bij de realiteit komen. Op deze testlocaties kunnen startups testen hoe hun doelgroep reageert, of hun prototype goed functioneert en verzamelen ze feedback.
Hoe zet je een testcase op?
Op donderdag 5 mei 2022 was het zover: Shelduck en Wattage mochten hun innovaties testen op Bevrijdingsfestival Overijssel. Maar hier ging een heel voorbereidingstraject aan vooraf. Na hun aanmelding in februari doorliepen Jules van Haaren (Wattage) en Olivier Gossink (Shelduck) samen met andere startups een selectieproces met meerdere workshops. In deze workshops leerden de startups alles over het opzetten van een testcase en het aanscherpen van hun businesscase. Hoe verder de startups in het selectieproces kwamen, hoe meer workshops ze volgden. Elke deelnemer kreeg de kennis die nodig is om een testcase op te zetten. De organisaties kozen uiteindelijk voor Shelduck en Wattage: twee unieke, duurzame innovaties die echt meerwaarde hebben aan het testen op een festival.
Testen op het festival
Maar wat gingen de startups precies testen op Bevrijdingsfestival Overijssel?
Duurzaam wipwappen
Shelduck bracht een speciale wipwap naar het festival. Olivier ontwikkelde een 3D print technologie dat het mogelijk maakt om reststromen op cellulosebasis 3D te printen op meubelformaat. Deze technologie zetten ze in in de vorm van een dienst. Zo kan iedereen op een laagdrempelige manier zijn eigen meubilair maken. Olivier wilde graag weten of bio-circulair meubilair geschikt is voor de evenementenbranche. Door kinderen en volwassenen volop gebruik te laten maken van de wipwap kon Shelduck goed bekijken of de innovatie tegen een stootje kan.
“Onze innovatie testen op het Bevrijdingsfestival Overijssel was absoluut het aller-allergaafste wat we tot dusver hebben gedaan. Je eigen innovatie, al is het maar nèt werkend, op een groot evenement met héél veel mensen. Niet alleen mooi voor de zichtbaarheid van het bedrijf, maar ook een hele mooie kans om vroegtijdig je innovatie te testen. De conclusie voor nu: het materiaal houdt het zeker een dag vol. Om te weten hoelang het echt duurt, gaan we de wipwap nog op een andere locatie installeren om te kijken hoelang hij het echt volhoudt”, vertelt Olivier.
Energie opwekken op een festival
Ook Wattage was benieuwd of hun innovatie het festival zou overleven. Wattage maakt de opwek van duurzame energie mogelijk door oppervlakken multifunctioneel te gebruiken. Tijdens het festival plaatsten ze dunne film zonnepanelen op bouwhekken om te kijken hoeveel energie ze hiermee kunnen opwekken én of ze hufterproof zijn. Deze zonnepanelen leverden ook gelijk stroom aan het festival, wat op den duur weer diesel voor aggregaten bespaarde. Met de data die ze tijdens het festival verzamelden hoopt Wattage ook inzicht te krijgen in eventuele andere toepassingen voor de zonnepanelen.