Je innovatie testen op een festival, wat levert dat op?

Leon Verstraeten, co-founder van de Zwolse startup &Cricket, kwam voor het eerst in contact met Innofest op het festival Welcome to The Village. Op dat moment was er nog geen duidelijk vraagstuk. ‘De echte vraag kwam pas later, maar er was wel al een soort behoefte om verder te ontwikkelen. We waren nieuwsgierig. Wat vinden mensen eigenlijk van insecten? En waarom?’

Waarde van testen op een festival

Testen kan natuurlijk overal. Maar wat is dan de toegevoegde waarde van testen op een festival? Voor Leon is dat heel duidelijk: ‘Mensen staan open voor alles. In combinatie met de begeleiding van Innofest kun je er heel veel uithalen. Zij doen er alles voor om jou een stapje verder te helpen. Bij ons zorgden ze er bijvoorbeeld voor dat we op verschillende borrels ons product mochten serveren en ons verhaal konden doen. Dat is goed voor je netwerk, maar ook om na te denken over je verhaal. Waar sta je voor? Wat wil je vertellen met je product?’

Foto: Ruben van Vliet / www.rubenvanvliet.nl

Toekomstplannen

Leon: ‘Alle opgehaalde feedback kwam goed van pas op netwerkborrels of gesprekken met nieuwe connecties. Het is gewoon superhandig om te ‘hebben’. Je kunt echt wat zeggen over hoe de consument reageert op jouw product. Ook gebruikten we de feedback om een horecaplan te schrijven. Helaas kwam toen de klap van Covid-19. Maar dat betekende zeker niet het einde van &Cricket. We verkochten het bedrijf en de nieuwe eigenaar heeft niet stilgezeten. Ik hoorde dat er plannen waren om naar de Horecava te gaan, dus ik verwacht zeker een comeback.’

Twee startups uit Regio Zwolle kunnen ook testen

&Cricket is tot nu toe de enige Zwolse startup die heeft getest met Innofest. Maar met project ValidatieLab Zwolle worden dat er zeker meer. Twee startups uit Regio Zwolle krijgen de kans om dit jaar kosteloos te testen op Bevrijdingsfestival Overijssel. Volgens Leon is zo’n test zeker aan te raden, in het specifiek in Zwolle: ‘Vooral op Bevrijdingsfestival Overijssel komt een heel gemiddeld publiek. Het is moeilijker om publiek in Zwolle te overtuigen van je innovatie, dan publiek in de randstad. Testresultaten die in Zwolle zijn opgehaald, zeggen veel over een kant die nog niet open staat voor vernieuwing. En dat is juist precies de kant waar verandering nodig is.’

Meer posts